Trött häst

Idag fick min skrutt jobba ordentligt, blev dock inte för Peppe som planerat. Men satte upp lite bommar och bockar för att träna själv.

Satte upp två bockar på en 20 m volt, och två bommar. Tillsammans bildade de övningen klockan. Ur den kunde man fortsätta på en bomlinje med 16 resp 24 meter mellan bommarna. Där tränade jag på att variera galoppsprången, mest framåt, då Tsunami gärna tänker låååångsamt och kortkort galopp. Övningarna går att variera på flertalet sätt!


Tsunami vilade ju under helgen, och hade fortfarande inte riktigt släppt ignenom när jag började passet. Jag jobbade mycket med övergångar, tempoväxlingar och ökningar ur volter, för att få igång kroppen. Volterna var 10 - 12 m i diameter och varierad ställning/böjning. Växlade med att göra avbrott till skritt och lägga in bakdelsvändningar.

När hon var ordentligt med mig i skritten och traven gick jag över till galopparbetet. Samma tänk och jobb här, mycket tempoväxlingar framåt. Började smått lägga in bommar och bockar i arbetet. Hon var snabb och uppmärksam, och jag hade henne precis där jag ville ha henne. Jag växlade mellan att rida runt bockarna, och bara ta bommarna, eller tvärtom. Ibland la jag även en 6-7 m volt över en bom eller bock, inåt och utåtställd, för att få koll på bogar och bakben.

Efter en paus tog vi tag i den raka linjen. Här är vårat största problem att spåra, och bara rulla i en framåtgalopp. Så det jobbade jag mest med. Vi la även in volter mellan eller över bommarna, och avslutade alltid med en volt tillbaka och byte.

Superpass! Hon blev riktigt fin, även om hon var trött på slutet. Imorgon blir det lugnt, och på torsdag tror jag att hon kommer vara sådär jättefin att rida! ♥ Hästen var dock sjösvett och löddrig, så avslutade med ett bad. Kameran får komma med imorgon så ni kan få lite bilder på mina skruttar!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0