3. Det här behöver jag träna mer på

Endel av er kanske känner igen detta inlägg, då jag publicerat det i min och Cristinas förra blogg)

Jag ska vara helt ärlig, min sits är kass ibland! Jag har många fördelar, men många nackdelar också, vilka jag jobbar på att vänja av.

Några tydliga brister jag har:

♦ Jag faller gärna in i stolsits i vissa sadlar, andra har jag inga problem alls med. Dels kan jag nog skylla på sadeln (typ Bistros, som jag inte alls passar i, haha) men jag borde bli bättre på att känna när skänkeln slinkler iväg och dra bak den. Skänkel på fel plats bidrar till fel hjälper. Eftersom jag oftast ridder unghästar är det viktigt att jag har en stabil sits som ger rätt hjälper.

♦ Jag har en tendens att svanka. Jag släpper styrkan i magen och svankar. Någonting som är ganska vanligt i allmänhet då vi gärna blir lite lata. Men det måste jobbas med, mycket i gymmet för att stärka bålstabiliteten!

♦ Jag lägger omkull mina händer och tappar då även kontrollen på mina armbågar. För att kunna ge tydliga, men små hjälper behöver man ha händerna rätt. För att hjälpa armbågarna rätt kan man lägga ett spö i armvecken och ha dem bakom ryggen. Kan fota och lägga in någon dag! För att få koll på händerna kan man ta ett hoppspö eller en kvist mellan tummarna, så att man tvingas ha händerna upprätt.

♦ Jag tar ner hälarna för mycket och sliter istället på mina vrister. Detta då jag borde länga lädren istället när jag rider dressyr, vilket även skulle hjälpa min stolsits.

♦ Jag kollar ner. Det påverkar tydligt min sits och ridning. Jag kurar ihop mig mer och och ser inte min väg tydligt. Ser jag inte min väg kan jag inte planera min ridning och allt blir bara slafsigt helt enkelt. Haha!

Det var lite utav mina brister i sitsen, fyra huvudsakliga som jag verkligen jobbar på, och de har förbättrats sjukt mycket, men jag har mycket kvar! Ingen är perfekt, och alla har någonting de måste jobba med. That's it!

Har ni några sitsproblem? Jobbar ni på dem? Vill ni att jag ska lägga ut sitsövningar man kan göra både i vardaglig ridning samt på lina etc för både dressyr och hoppning?

 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0