Klippa eller inte?

Jag har övervägt fram och tillbaka om jag ska klippa Tsunami innan Flyinge. Denna sommar har gått hårt på henne, och hon har satt en ganska tät, lite längre päls. På Flyinge vill jag ta tag i hennes styrketräning ordentligt. Hon kommer att gå lektioner, gå regelbundet i skrittmaskin och när jag känner att hon orkar med det börja gå två gånger per dag. Det misstaget som var i helgen, när hon inte orkade hela tävlingen, sådant ska bara inte hända.

Men till saken, för att kunna träna henne ordentligt bör hon kanske få bli av med lite päls, för att minska svettning under träning.

Dock förstör klippning pälskvlitén, och kräver en nogrann täckning utav hästen. Jag är inte den som är den, jag har faktiskt ganska mycket emot klippning och överdriven täckning utav hästarna, samt skydd i hage etc. MEN! Med allt fullblod i Tsunami (drygt 50%) gör henne väldigt känslig. Hon tål inte mycket kyla, och inte heller småsår etc. Till på köpet är hon  sveriges värsta häst när det gäller att skada sig, nya småsår varje dag.

Där har man bonusen med att klippa, det är lätt att upptäcka nya sår och behandla dem. Men som sagt, jag vet inte. Ska prata igenom detta med min syster och så får vi helt enkelt se vad som händer. :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0